مقدمه: امروز با این احوالی که برای امت اسلامی پیش آوردند، ضرورت اتحاد بیشتر احساس می‌شود. اختلاف دامی است که دشمن برای مسلمانان پهن کرده و ما چرا باید اینقدر غافل باشیم که در دام دشمن بیفتیم.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

أَسْهِرُوا عُیُونَکُمْ وَ أَضْمِرُوا بُطُونَکُمْ وَ اسْتَعْمِلُوا أَقْدَامَکُمْ وَ أَنْفِقُوا أَمْوَالَکُمْ:

در دل شب ها با شب زنده دارى به اطاعت برخیزید و پرهیز از شکمبارگى به اطاعت برخیزید، با اموال خود انفاق کنید

جمله‌های نورانی امیرالمومنین در نهج البلاغه است. در جمله‌های قبل امیرالمومنین به مسئله معاد و قیامت اشاره داشتند و مطالبی درباره پیشامدهای آن روز که برای انسان‌ها پیش خواهد آمد اشاره داشتند و اینکه زندگی این دنیا فرصت است و باید از این فرصت استفاده کنید و تا می‌توانید مقدمات سفر آخرت را برای خود فراهم کنید. چند جمله‌ای مطالبی مطرح می‌کنند که اگر می‌توانید برای آن سفر آمادگی پیدا کنید شب‌ها چشم‌های خود را بیدار نگه دارید. دستور آن حضرت برای نماز شب است. می‌دانیم که آیات شریفه قرآن درباره نماز شب مطالب شنیدنی دارد.

تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ(سجده/16):

 (شبها) پهلو از بستر خواب تهی کنند و با بیم و امید (و ناله اشتیاق در نماز شب) خدای خود را بخوانند و آنچه روزی آنها کرده‌ایم (به مسکینان) انفاق کنند.

مومنان راستین پهلوهای خود را از بستر جدا می‌کنند و به درگاه خداوند می‌روند و مناجات می‌کنند.

فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(سجده/17):

پس هیچ کس نمی‌داند که به پاداش نیکوکاریشان چه نعمت و لذّتهای بی‌نهایت که روشنی‌بخش (دل و) دیده است در عالم غیب برایشان ذخیره شده است.

اهمیت نماز شب را خداوند با این بیان مطرح می‌کند که هیچ‌کس نمی‌داند نماز شب چه تأثیری در زندگی انسان در این دنیا و آن دنیا می‌گذارد. امیرالمومنین هم همین را می‌گوید؛ أَسْهِرُوا عُیُونَکُمْ: در دل شب ها با شب زنده دارى به اطاعت برخیزید.

شب‌ها یکسره نخوابید.

عزیزان نیروی دریایی هم اینجا حضور دارند مخصوصاً فرمانده‌شان که از فرزندان شهر خودتان هستند.

خدای متعال در سوره مزمّل به پیامبر دستوری می‌دهد که تو کار سختی داری روزها کارهای سخت همیشگی داری، انچه که می‌تواند تو را قوی کند و استوار شوی و بتوانی مسئولیت روزانه خود را به خوبی انجام بدهی، این است که نماز شب بخوانی.

إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا(مزمّل/6): البته نماز شب (و دعا و ناله سحر) بهترین شاهد اخلاص و صفای قلب و دعوی صدق ایمان است.

نماز شب، گام‌ها را استوار می‌کند گفتار شبانه در نماز شب، قوتی برای انسان ایجاد می‌کند که هیچ حرف و موعظه‌ای نمی‌تواند تا این اندازه در انسان تأثیر بگذارد. به همه مسئولین مخصوصاً مسئولینی که کارهای دشواری بر عهده‌شان دارند، برای اینکه دوششان بتواند این مسئولیت را تحمل کند توصیه می‌کنم برای این که روز خدمت‌گذار خوبی برای امت اسلامی باشند شب‌ها باید نماز شب بگذارند. انشاء الله این توفیق را خداوند به همه عنایت بفرماید.

پیامبر چند بار از خواب بیدار می‌شد، به آسمان نگاه می‌کرد و به خلقت خداوند می‌نگریست،

يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(آل عمران/191): دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار.

به عظمت خدا نگاه می‌کرد تا در برابر عظمت خداوند فقط کوچک شود. هر شب چند بار مسواک می‌زد پیامبر خدا. وضو می‌گرفت و بعد بخشی از نماز شب را می‌خواند و بار سوم که بر می‌خواست دیگر متصل می‌شد به نافله صبح و نماز صبح.

خداوندا ما را در این سیره رسول خدا به ما هم این توفیق را عنایت بفرما تا قبر ما و آخرت ما روشن عاقبت ما بهشت باشد و در جوار رسول خدا قرار بگیریم.

 

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: هفته آینده هفته بسیار مبارکی است. ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) است. ولادت پیامبر در زمانی اتفاق افتاد که جهان را جهل و عصبیت و بی‌اخلاقی و جنگ فراگرفته بود. مخصوصاً در جامعه‌ای که به دنیا آمد. نور او عالم را روشن کرد.

همان‌طور که خود رسول خدا فرموده‌اند؛ إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق: همانا من برای کامل کردن اخلاق برانگیخته شدم.

امروز هم جهان نیاز به بعث جدیدی دارد. بعثتی که بیاید و جهان را متحول بکند. یمن و فلسطین و بحرین و عراق و سوریه و لبنان و ... هر گوشه عالم به‌شکلی گرفتار است و متأسفانه قدرت‌های مستکبر جهان، اینها را زیر سلطه می‌خواهند و نتیجه آن چیزی جز فساد نخواهد بود. جهان امروز نیازمند بعثتی است که انشاء الله امیدواریم همان‌طور که پیامبر خدا فرمودند؛ لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج رجل من ولدی؛ یعنی اگر فرض کنیم از دنیا یک روز بیشتر باقی نمانده است، خدا آن روز را طولانی می کند تا مهدی از اولاد من ظهور بکند.

او خواهد آمد و دنیا را که پر از ظلم شده پر از عدل خواهد کرد. ما منتظر چنین بعثتی هستیم.

همچنین 17 ربیع ولادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب شیعه و جعفری فرزند پیامبر عظیم الشأن اسلام است. به همه مسلمانان عالم و همه شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که مفتخر باشیم که امت این نبی خاتمیم.

همچنین هفته‌ای که در آن قرار داریم، هفته وحدت است و هفته وحدت عنوان تکلیف و وظیفه شرعی و قرآنی است. اشتباه نکنیم که تفرقه، جدایی و کینه، کار شیطان است به نص آیات شریفه قرآن، شیطان می‌خواهد این تفرقه باشد ولی قرآن می‌خواهد دل‌ها به هم نزدیک باشد.

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ(آل عمران/103): و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید، و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید.

خدا می‌خواهد اتحاد باشد با همه اختلافاتی که دارند، اصلاً نمی‌شود انسان‌ها همه یک‌جور فکر کنند. اختلاف امری طبیعی است با ادله آن کار ندارم. چند فرزند خانواده آیا همه یک‌جور فکر میکنند؟ خود خدا برای انسان خواسته است. خدا خواسته است که دل‌ها به هم نزدیک شوند و شیطان می‌خواهد که اختلاف باشد. امروز با این احوالی که برای امت اسلامی پیش آوردند، ضرورت اتحاد بیشتر احساس می‌شود. اختلاف دامی است که دشمن برای مسلمانان پهن کرده و ما چرا باید اینقدر غافل باشیم که در دام دشمن بیفتیم. چرا؟ المومن کیس؛ مومن باید عاقل و خردمند باشد و نباید در این دام بفتیم. با همه اختلاف مذاهب باید وحدت داشته باشیم. پایه‌گذار وحدت حضرت امام (ره) بودند و باید حفظ کنیم.

5 آذر را در پیش رو داریم که در این روز امام (ره) دستور تشکیل بسیج مستضعفین را دادند. شاید آن روز کسی از ضرورت آن باید و شاید نداشت اما بعد از حوادثی که برای کشور رخ داد، که همگان دانستند که چقدر اهمیت دارد. آن روز کسی فکر نمی‌کرد که از مرزهای ما بیرون برود و این تفکر، جلوه‌گری کند و کشورها را نجات دهد. کسی فکر نمی‌کرد این تفکر به سرزمین اویس قرن، یعنی یمن هم کشانده شود و امروز ملاحظه می‌کنید که سه و نیم است که این‌همه سعودی‌ها و آمریکایی‌ها بر سر این مردم بمب و موشک می‌ریزند ولی این مردم مبارزه کردند و مقاومت کردند و الان علائم پیروزی مردم یمن دارد کم کم خود را نشان می‌دهد. در عراق هم همچنین. اینها همان تفکر بسیجی است که از مرزهای ما بیرون رفته است و دارد نتیجه می‌دهد. در فلسطین هم، در همین اخیر 470 راکت و موشک، بر سر اسرائیل ریختند و از این رقم 100 موشک را فقط اسرائیل توانسته است ردگیری کند و نابود کند، 370 موشک به هدف خورده است. چرا این‌ها را نمی‌بینیم، نیمه خالی لیوان را می‌بینیم؟ اسرائیلی که ادعا می‌کرد ارتش شکست‌ناپذیر دارد، 48 ساعته مجبور شد، آتش‌بس را بپذیرد. کابینه اسرائیل متزلزل شد و برخی استعفا دادند. اینها متأثر از امام خمینی (ره) است که در برابر قدرت‌های استکباری ایستاد و به جهان آموخت که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تفکر بسیجی از ابداعات امام (ره) بوده است و اکنون داریم آثار آن را می‌بینیم. این تفکر باید در کشور ما نهادینه شود. بسیجی بودن ملاک‌هایی دارد؛ خدامحوری، اینکه قدرت وسیله است برای احقاق حق و پیشرفت کشور و نه هدف. بسیجی یعنی؛ عقل‌ورزی و خردورزی، مصالح اسلام و کشور بر هر چیزی مقدم است. تفکر بسیجی یعنی پیشرفت کشور. خودمان برای آن مصالح بخواهیم نه آن را برای خودمان. دشمن شناسی دیگر ملاک است. در قرآن خداوند زیاد از شیطان سخن گفته. مگر شیطان کیست که اینهمه درباره آن حرف زده! امروز دشمن‌شناسی یک رکن تفکر بسیجی است. زمان‌شناسی دیگر رکن است. زمانی جنگ نظامی و زمانی جنگ علمی، هر زمانی اقتضای خود را دارد. ولایت‌مداری خیلی مهم است خدای نکرده از این مسیر نباید فاصله بگیریم.

7 آذر، روز نیروی دریایی است. حضرت امام (ره) این روز را روز نیروی دریایی نام‌گذاری کردند که در این روز نیروی دریایی ما در خلیج همیشه فارس عملیات مهم مروارید را انجام دادند. عراق از زمین و هوا و دریا حمله کرد تا کشور ما را فلج کند. عراق دو سکه مهم الامیه و البکر را داشتند که عمده نفت خود را از آن صادر می‌کردند، اما بحمدلله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ما آن روز عملیات مروارید را با ناوچه پیکان شروع کرد و باران موشک را بر سر این دو سکو ریختند و بخش عمده این سکوها را از بین بردند و دو ناوچه موشک‌انداز و 13 هواپیماهای جنگی عراق را ساقط کردند و به قعر دریا فرستادند. بسیار کوبنده بود. بخاطر این شجاعت و شهدایی که نیروی دریایی دادند حضرت امام (ره)، این روز را نیروی دریایی نام‌گذاری کردند. امروز نیروی دریایی ما علاوه بر آب‌های منطقه‌ای خودمان، خیلی فراتر حضور دارد و برای ایجاد امنیت در کشتی‌رانی‌های دریایی خیلی فعال است. پیشرفت‌هایی که امروز نیروی دریایی ما در زمینه‌های مختلف شاید حتی گفتنش هم مصلحت نباشد. دشمن دارد تلاش می‌کند مردم را دلسرد و ناامید کند به خاطر مشکلاتی که داریم. بله مشکلات هم داریم، کدام کشور است که مشکلات ندارد؟! اما این اتفاقات و پیشرفت‌ها را هم داریم. قرن‌ها بوده که دست ما پیش دیگران دراز بوده. اوایل جنگ سیم خاردار را هم به ما نمی‌دادند. امروز داریم موشک می‌سازیم، موشک‌هایی که با آن می‌توانیم از همین جا اسرائیل را بزنیم. بی‌خود نیست که دارند اینهمه نعره علیه ما می‌کشند بخاطر این پیشرفت‌هاست. این مشکلات هم می‌گذرد و حل می‌شود. روزی که جمهوری اسلامی ایران به قله پیشرفت و حل مشکلات مردم رسیده باشد آن روز دور نیست و امیدوارم که همه ما خواهان آن پیشرفت باشیم.

امیدوارم که همه عزیزان ما، فرزندان امام (ره) در نیروی دریایی و همه مسئولان این نیرو انشاء الله روز به روز قوی‌تر و محکم‌تر در مقابل دشمنان از این ملت دفاع نمایند.

5 آذر برای گرگان هم سابقه تاریخی بزرگی دارد. روزی بود که مردم گرگان جمع شدند برای تظاهرات از امام‌زاده عبدالله خواستند که تظاهرات آرامی داشته باشند و خواسته‌های خود را مطرح کنند متأسفانه نیروی شاهنشاهی به مردم حمله کرد و عده‌ای را شهید کرد، حتی در بیمارستان. عده‌ای از جوانانی که رفته بودند در بیمارستان خون بدهند، آنان را شهید کردند.

به خانواده شهدای 5 آذر تسلیت عرض می‌کنم. انشاء الله خداوند متعال در مقابل این عمل شایسته‌ای که فرزندانشان انجام دادند، اجر و پاداش بزرگی به همه آنان عطا بفرماید.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.


مقدمه: راه‌آهن منطقه ما به آسیای میانه می‌تواند پدافند غیر عامل خیلی مطمئنی باشد تا با چین و کشورهای شرقی ارتباط داشته باشیم و آنچه مورد نیاز ماست از این طریق بتوانیم تهیه کنیم و وارد کشورمان شود.


خطبه اول نماز جمعه گرگان 97/8/11: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

فَاللَّهَ اللَّهَ مَعْشَرَ الْعِبَادِ وَ أَنْتُمْ سَالِمُونَ فِی الصِّحَّةِ قَبْلَ السُّقْمِ وَ فِی الْفُسْحَةِ قَبْلَ الضِّیقِ، فَاسْعَوْا فِی فَکَاکِ رِقَابِکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُغْلَقَ رَهَائِنُهَا. أَسْهِرُوا عُیُونَکُمْ :

پس خدا را خدا را اى جمعیّت انسان ها پروا کنید حال که تندرستید نه بیمار، و در حال گشایش هستید نه تنگ دست، در آزادى خویش پیش از آن که درهاى امید بسته شود بکوشید، در دل شب ها با شب زنده دارى به اطاعت برخیزید.

جمله‌های نورانی امیرالمومنین در نهج البلاغه است. در جمله‌های قبل پیران سالخورده را مورد خطاب قرار داد و بعد عموم مردم را و اینکه همه دانسان‌ها بالاخره سفری در پیش دراند و امروز فردایی دارد. تذکراتی حضرت دادند و بعد مردم را با الله الله پرهیز دادند که از خدا پروا کنید الان سالمید ولی این بدن همیشه سالم نمی‌ماند، گرفتار بیماری می‌شود خواه و ناخواه. اکنون زمان دارید ولی وقتی پیش می‌آید که زمان بر شما تنگ می‌شود. معمولاً ما انسان‌ها زیر بار تکالیف الاهیه خدا هستیم. خداوند اینهمه نعمت به انسان داده، نعمت‌های الهی تمام وجود ما را احاطه کرده و در مقابل تکالیفی بر گردن ما نهاده است. همین تکالیف هم برای مصلحت ما انسان‌هاست. نفعی از عبادات ما به خداوند نمی‌رسد. اگر تمام کائنات هم کافر شوند گردی بر کبریای الهی نمی‌نشیند. این بندگی و عبادت، نیاز و صلاح ماست. ما در گروی تکالیف الهی هستیم و وقتی آزاد می‌شویم که این تکالیف را انجام بدهیم. امیرالمومنین می‌فرماید؛ تلاش کنید خود را از زیر بار این مسئولیت خلاص کنید. تلاش کنید تا می‌توانید این دین الهی را ادا کنید، نمازهای خود را خوب بخوانیم، به مردم خوبی کنیم، به کسی اذیت و ظلم نکنیم. تا الان که می‌توانید خود را آزاد کنید، آزاد کنید قبل از آن که نتوانید و کار از کار بگذرد. تا در دنیاییم و زمان داریم خود را خلاص کنیم. خدای متعال در بعضی سوره‌های قرآن می‌فرمایند؛ برخی از بندگان خوب در بهشت جای گرفته‌اند و با با مجرمان گفت‌وگو می‌کنند؛ فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ، عَنِ الْمُجْرِمِينَ ، مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ، قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ، وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ، وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ ، وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ، حَتَّأَتَانَا الْيَقِينُ ، فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ (مدثر/ 40 تا48 ): آنان در باغهای بهشت (متنعّمند و) سؤال می‌کنند از مجرمین، که شما را چه عمل به عذاب دوزخ در افکند؟ آنان جواب دهند که ما از نمازگزاران نبودیم. و مسکینی را طعام نمی‌دادیم. و ما با اهل باطل به بطالت می‌پرداختیم. و ما روز جزا را تکذیب می‌کردیم. تا آنکه یقین (که ساعت مرگ است) بر ما فرا رسید. پس شفاعت شفیعان در حق آنان هیچ سودی نبخشد.

بهشت جوری است که بهشتیان می‌توانند با اهل دوزخ گفت‌وگو کنند. می‌پرسند شما چرا چنین شدید؟ چطور خلاص نشدید؟ آنها در جواب می‌گویند؛ ما از نمازگزاران نبودیم، رابطه‌ای با خدا نداشتیم نماز رابطه با خداست. به فکر مردم هم نبودیم. فرو رفته در دنیا بودیم. نتیجه این فرو رفتگی در دنیا این بود که تکذیب می‌کردیم آخرت را. این 4 چیز؛ رابطه ما با خدا قطع بود، رابطه‌مان با مردم هم قطع بود. فرورفتگی در دنیا و د رنتیجه تکذیب آخرت. اینجاست که خداوند می‌گوید؛ از دست شفیعان هم کاری ساخته نیست.  این 4 معیار را به خاطر بسپارید. دنیا البته جای زندگی ماست همه باید زندگی کنند، اما برخی جوری زندگی می‌کنند که غرق شدن در دنیاست.

امیرالمومنین می‌فرماید؛ قبل از این که راه خلاص بسته شود خود را رها کنید از عهده تکالیف.

امیدوارم خدای متعال به همه ما توفیق دهد به این کلمات امیرالمومنین (ع) توجه کنیم. من سال‌هاست برای شما از این اخت القرآن و اخ القرآن، یعنی نهج البلاغه که خودمانی‌تر از قرآن سخن می‌گوید. قرآن از کلیات می‌گوید و نهج البلاغه از جزئیات و مطابق عقول همه ما و توضیح می‌دهد.

انشاء الله دل‌های همه ما به نور قرآن و نهج البلاغه روشن شود و این روشنایی همین‌طور تا آخر عمر بماند و با همین روشنایی به دیدار خداوند برویم.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: هفته گذشته اربعین سید الشهدا (س) بود، حرکت عظیم مردمی در راهپیمایی اربعین اتفاق افتاد آثار و برکات زیادی برای امت اسلامی خواهد داشت. دیدیم که مردم با چه شوق و علاقه‌ای، سختی‌ها را بر خود هموار می‌کنند تا بهترین زیارت را با پای پیاده انجام دهند. پیر و جوان و زن و مرد و ایرانی و غیر ایرانی و حتی از کشورهای غربی و آمریکایی. باید از همه آنهایی که دست‌اندکار این شعایر بزرگ اسلامی هستند از همه قدردانی بشود اول از خود مردم. این شوق و علاقه سرمایه بزرگی است دنیای امروز خیلی کم اینها را دارد. مصاحبه‌هایی هم که می‌دیدیم معلوم بود که با آگاهی قدم در این راه گذاشته بودند. از وحدت امت اسلامی و اهداف سید الشهدا می‌گفتند که ما عاشق این اهدافیم. از دولت ایران و عراق باید تشکر کرد که خیلی زحمت کشیدند. البته نمی‌توان گفت، صد در صد مشکل نبود. بالاخره مشکلات هست. از استانداران باید تشکر کرد. چون یک حرکت تأثیرگذار جهانی است. عراق هم کشوری است که هنوز داعشی‌ها و تکفیری‌ها هنوز آن را رها نکرده‌اند. 30 هزار نیرو امنیت این حرکت را بر عهده داشتند. خبرگزاری‌های غربی تلاش کردند که یا چیزی نگویند یا جوری بگویند که این حرکت عظیم را کم‌اهمیت جلوه دهند. با این‌حال چیزهایی را هم مطرح کردند که جالب توجه است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه نوشته بود که امام حسین نوه پیامبر اسلام در سال 680 میلادی و 61 هجری در مخالفت حکومت غاصب یزید قیام کرد و همراه با پیروانش به شهادت رسید از این تاریخ به بعد شیعیان جهان با شکوه برای آن سوگواری می‌کنند و هم‌اکنون ایستادگی و پایداری امام حسین (ع) با نمادی قدرتمند از ایثار و قاطعیت در برابر ظلم و جور تبدیل شده است. خیلی حرف است این خبر و بیان خبرنگار غربی. این تصویر از امام حسین به عنصری اساسی در مذهب و سیاست ایرانی‌ها تبدیل شده است. این را یک فرانسوی می‌گوید. با اینکه مدرنیته زندگی ایرانی‌ها را تغییر داده است اما سفر اربعین اهمیت چشمگیر حادثه عاشورا در فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد. این قضاوت یک فرانسوی از عاشورا و زیارت اربعین است. بنابرین باید قدر این حرکت را بدانیم. خیلی‌ها ممکن است حرف‌هایی بزنند. بله اگر انسان با عینک مادیت به قضایا نگاه کند ممکن است جور دیگری حرف بزند. اما ما اعتقادمان این است که امام زمان هم بیاید اهداف امام حسین را پیاده می‌کند. بنابراین این حرکتی است که استمرار دارد. ما باور داریم که امام زمان که بیاید یکی از اهدافش، انتقام از ظالمان است در هر لباس و شکلی.

هفته آینده هم سال‌روز شهادت نبی مکرم اسلام است. روایات مختلفی است که بیان‌گر این است که در خیبر به ایشان سم خوراندند و یا زن یهودیه‌ای ایشان را مسموم کرد. روز 28 ماه سفر روز شهادت نبی مکرم اسلام و ثبت اکبر رسول اکرم امام حسن مجتبی است. و آخر ماه صفر روز شهادت آقا علی‌بن موسی الرضا (ع) است که در غربت و تنهایی و به دست کسی به شهادت رسید که به ظاهر برای تکریم و تجلیل او را به خراسان آورد. این ایام را به همه مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم و امیدواریم به همه ما توفیق پیروی محمد و آل محمد (ص) را به همه ما عطا بفرماید.

هفته‌ای که در آن قرار داریم، هفته پدافند غیرعامل است. همه ما باید بدانیم این چیست. دشمنی‌های دشمنان ما فقط جنگ نظامی نیست. از هر راهی بدانند می‌خواهند ما را از پا بیندازند. در جنگ‌های گذشته هم این بوده است. در جنگ‌های رسول اکرم و حادثه عاشورا هم این بوده است. امام حسین را می‌خواستند در مکه ترور کنند. ایشان آگاه شد و برای اینکه حرمت خانه خدا حفظ شود قبل از سروع موسم حج از مکه خارج شدند. در کربلا آّب را به روی یاران امام حسین (ع) بستند. این همان آفند غیر عامل بود. امام حسین (ع) هم پدافند غیر عامل کردند فرستادند آب بیاورند. اما به شکلی که امروز در جهان انجام می‌شود و به این گستردگی نبود. پیامبر (ص) سه سال در شعب ابی‌طالب بود، تحریم اقتصادی کردند و .... دشمن از هر راهی که بتواند وارد می‌شود و ضربه می‌زند. دشمن ما آمریکاست و تنها کشوری که پرچمدار ضربه زدن به جمهوری اسلامی است آمریکاست. ما که با دنیا دشمنی نداریم. گاهی دور از انسانیت است، دارو را تحریم می‌کنند. در یمن ببینید چکار می‌کنند؟ از گرسنگی و بیماری چشم کودکان از حدقه بیرون زده، که دل آدم ریش می‌شود. این جنگ نظامی است؟ این گرسنگی و بیماری دیگر چیست؟ از جنگ بیولوژیکی هم دریغ نمی‌کنند. پدافند غیر عامل معنایش این است که کشوری مثل کشور ما در برابر تهدیدهایی که ممکن است به‌وجود بیاید کاملاً آگاه باشد. مردم  بشناسند و راه‌های مقابله با آن را هم بدانند. کار بسیار مهمی است و باید دعا کنیم برای همه آنهایی که با چشمان باز و هوشمندانه تهدیدهای دشمن را نگاه می‌کنند و راهکار مقابله پیدا می‌کنند دعا کنیم.

اتفاقی که در نیجریه افتاد و ارتشیان مردم عزادار را به گلوله بستند اقدام بی‌رحمانه و جگرسوزی بود. حدود 50 نفر از عزاداران امام حسین به شهادت رسیدند که تحت مدیریت عربستان سعودی بوده است. دنیایی که دم از آزادی و دموکراسی می‌زند، این اقدامات ظالمانه است. خداوند دست این جنایتکارالن را از سر بشریت قطع کند.

استاندار محترم در جلسه‌ای گفتند ممکن است خلیج فارس ما از نقاطی باشد که ما را تهدید کنند. راه‌آهن منطقه ما به آسیای میانه می‌تواند پدافند غیر عامل خیلی مطمئنی باشد تا با چین و کشورهای شرقی ارتباط داشته باشیم و آنچه مورد نیاز ماست از این طریق بتوانیم تهیه کنیم و وارد کشورمان شود. راه آهن اینچه‌برون به ترکمنستان، مأمن بسیار خوبی است در مقابل تهدیدهای آمریکایی‌ها. امیدوارم استاندار محترم پیگیری کنند و با وزیر محترم راه مطرح کنند و عملی شود. سه رئیس جمهور ایران و ترکمنستان و قزاقستان آمدند و این را افتتاح کردند، درست نیست همین‌طور بی‌استفاده بماند. امیدواریم این حل شود و برای توسعه استان هم می‌تواند مهم و مفید باشد.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.


مقدمه: جهان تشنه الگویی مانند امام حسین (ع) است. اگر ما نتوانیم سیدالشهدا را به دنیا عرضه کنیم آن‌وقت چیزهای بدلی پیدا می‌شوند مانند این عرفان‌های کاذبی که امروز در جهان پیدا شده و هیچ ارتباطی به عرفان ندارد.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

أَعَلِمْتُمْ أَنَّ مَالِکاً إِذَا غَضِبَ عَلَى النَّارِ حَطَمَ بَعْضُهَا بَعْضاً لِغَضَبِهِ وَ إِذَا زَجَرَهَا تَوَثَّبَتْ بَیْنَ أَبْوَابِهَا جَزَعاً مِنْ زَجْرَتِهِ؟ اَیُّهَا الْیَفَنُ الْکَبِیرُ الَّذِی قَدْ لَهَزَهُ الْقَتِیرُ، کَیْفَ أَنْتَ إِذَا الْتَحَمَتْ أَطْوَاقُ النَّارِ بِعِظَامِ الْأَعْنَاقِ وَ نَشِبَتِ الْجَوَامِعُ حَتَّى أَکَلَتْ لُحُومَ السَّوَاعِدِ:

آیا مى دانید وقتى که مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله ها بر روى هم مى غلتند و یکدیگر را مى کوبند و آنگاه که بر آتش بانگ زند میان درهاى جهنّم به هر طرف زبانه مى کشد.

اى پیر سالخورده که پیرى وجودت را گرفته است، چگونه خواهى بود آنگاه که طوق هاى آتش به گردن ها انداخته شود، و غل و زنجیرهاى آتشین به دست و گردن افتد چنانکه گوشت دستها را بخورد؟

جماه‌هایی که امیرالمومنین درباره جهنم بیان می‌کند که دقت کنید در این مطالبی که امیرالمومنین در آنچه که در قیامت پیش می‌آید خیلی می‌تواند موثر باشد. از بعضی از آیات استفاده می‌شود که در قیامت همه چیز زنده است. در این دنیا موجودات سه دسته‌اند؛ جماد و نبات و حیوان، در قیامت همه‌چیز زنده است.

وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ(عنکبوت/64): و زندگانی اگر مردم بدانند به حقیقت‌دار آخرت است (که حیاتش جاوید و نعمتش بی‌رنج و زوال است.) آخرت همه‌اش حیات است، حتی جهنم و اتشش.

امیرالمومنین (ع) می‌فرماید می‌دانید که وضع جهنم چگونه است؟ أَعَلِمْتُمْ أَنَّ مَالِکاً إِذَا غَضِبَ عَلَى النَّارِ حَطَمَ بَعْضُهَا بَعْضاً لِغَضَبِهِ؛ مالک همان ملکی است که بزرگ مأموران جهنم است. پیامبر عظیم الشأن اسلام در سفر معراج، با بسیاری از ملائکه برخورد کردند، همه ملائک، پیامبر (ص) را سلام و احترام می‌کردند به غیر یک ملک، پیامبر از جبرائیل پرسید این کیست؟ جبرائیل می‌فرماید، این مالک است و با ما هم این وضع را دارد. امیرالمومنین می‌فرمایند؛ مالک وقتی غضب می‌کند، شعله‌های آتش در هم کوبیده می‌شوند؛ حَطَمَ بَعْضُهَا بَعْضاً لِغَضَبِهِ. وقتی هم به آتش جهنم نهیب می‌زند؛ تَوَثَّبَتْ بَیْنَ أَبْوَابِهَا جَزَعاً مِنْ زَجْرَتِهِ؛ شعله‌های آتش، میان درهاى جهنّم به هر طرف زبانه مى‌کشد.

امام علی (ع)، ابتدا خطاب به پیران می‌کند و بعد خطاب را عمومی می‌کند. اَیُّهَا الْیَفَنُ الْکَبِیرُ الَّذِی قَدْ لَهَزَهُ الْقَتِیرُ؛ ای پیر سالخورده‌ای که پیری در تو نفوذ کرده، بینایی و شنوایی‌ات کم شده و ضعف بر همه وجودت مستولی شده است. پیری بر تو غالب شده است.

درباره این که چرا اینها را مورد خطاب قرار می‌دهد، بعضی شارحان نهج البلاغه گفته‌اند، چون آفتاب لب بام‌اند و برخی دیگر گفته‌اند چون پیران مورد اجلال و احترام‌اند؛ پیامبر خدا (ص) هم می‌فرمایند: إِنَّ مِنْ إِجْلالِ اللَّهِ تَعَالَى: إِكْرَامَ ذِي الشَّيْبةِ المُسْلِمِ: همانا احترام خدای بلندمرتبه در گرامی داشتن پیران است.

پیران را مورد خطاب قرار داده که وقتی انها دلشان در برابر این نصایح تسلیم بشوند در دیگران هم می‌توانند تأثیر بگذارند.

امیرالمومنین در ادامه می‌فرماید: کَیْفَ أَنْتَ إِذَا الْتَحَمَتْ أَطْوَاقُ النَّارِ بِعِظَامِ الْأَعْنَاقِ ؛ چگونه خواهى بود آنگاه که طوق هاى آتش به گردن ها انداخته شود؟ وَ نَشِبَتِ الْجَوَامِعُ حَتَّى أَکَلَتْ لُحُومَ السَّوَاعِدِ؛ و غل و زنجیرهاى آتشین به دست و گردن افتد چنانکه گوشت دستها را بخورد؟ جوامع، جمع جامعه است جامعه یعنی، غُل جامعه، غلی بوده که دست و گردن را به‌هم وصل می‌کرده. حضرت می‌فرماید این غل جامعه که دست‌ها را به گردن‌ها نزدیک می‌کند، جوری در جهنم به ساعد و ساق دست فشار می‌آورد که گوشت‌ها را از بین می‌برد.

در این جملات امیرالمومنین جهنم را برای ما تصویر کرده است.

امیدواریم انشاء الله این شعله‌ها برای ما نباشد. برای کسانی که در مسیر بندگی خدا هستند و دستورات خدا را انجام می‌دهند و آنچه را که منع کرده حدالامکان انجام نمی‌دهند. این رابطه بندگی است و خدا نکرده نباید با بالا رفتن سن ضعیف‌تر شود بلکه باید روز به روز قوی تر شود. انشاء الله در هنگام مرگ همه ما با رابطه خوب عبودیت به دیدار آخرت برویم.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: در آستانه اربعین سید الشهدا (س) هستیم. اولین زایر سید الشهدا، پیر اصحاب رسول خدا، جابر بن عبدالله انصاری از مدینه حرکت می‌کند و در بیستم سفر خود را به کربلا می‌رساند برای زیارت اباعبدالله (ع)، این زیارت اربعین هم که با این عظمت برگزار می‌شود از همان ایام بوده و سابقه تاریخی دارد. و آن بیانی که امام عسکری (ع) دارد که زیارت اربعین را از نشانه‌های مومن می‌داند. زیارت سیدالشهدا در منابع دینی و روایات معصومین به ما رسیده بسیار مورد تأکید و سفارش بوده است. این زیارت باشکوه اربعین را هم اگر با نگاهی عمیق‌تر نگاه کنیم، تقریباً باید بگوییم که همان وظیفه‌ای را که حضرت زینب (س) و حضرت امام سجاد (ع) در مسیر کوفه و شام انجام دادند و بسیار هم بزرگ بود، هرچند دشمن با دست خودش این راه را باز کرد تا از این موقعیت استفاده کنند و حادثه کربلا را تثبیت کنند و نگذارند دشمن چراغ کربلا را خاموش کند. همین هم باعث شد که در زمان بنی امیه منع و وقفه ایجاد کنند. سفر کاروان کربلا، سفری تبلیغی بود و اگر ما هم بخواهیم از این جریان تبعیت کنیم که باید هم تبعیت کنیم چرا که کارهایی که ائمه ما کردند برای ما باید راهنما باشد. تبعیت ما امروز نیازمند تبلیغ جهانی است. همه مسلمانان این وظیفه را داریم که این حرکت را جهانی کنیم. از چهل کشور مسلمانان جمع می‌شوند و از نجف تا کربلا پیاده می‌روند این همان کاری است که زینب و سجاد (ع) انجام دادند. این حرکت دفاع از عاشورا و سیدالشهداست در سطح عالم. ما هم وظیفه داریم تبعیت و تبلیغ کنیم و عشق و ارادتمان را به آرمان‌های سیدالشهدا نشان دهیم. جهان تشنه این است. دنیا امروز به دنبال انسان‌های شایسته و الگو می‌گردد. اگر ما نتوانیم سیدالشهدا را به دنیا عرضه کنیم آن‌وقت چیزهای بدلی پیدا می‌شوند. این عرفان‌های کاذبی که امروز در جهان پیدا شده و هیچ ارتباطی به عرفان ندارد. مفهوم و لبّ عرفان عشق به ذات اقدس الهی است. دل انسان از وابستگی‌های دیگر نجات دهد و به خداوند متصل کند. عرفان‌های کاذب چنین نمی‌کنند و متاسفانه امروز تأثیرگذار شدند و دل‌ها را محو خود کرده‌اند. امام حسین (ع) امروز می‌تواند الگوی همه انسان‌ها شود، به شرط این که ما بتوانیم پرده‌هایی که بر شخصیت امام حسین (ع) افکنده شده را کنار بزنیم و به جهانیان معرفی کنیم. وظیفه همه ماست. شخصیتی که در سخت‌ترین شرایط زندگی قرار گرفت و در عین حال یک‌ذره از دلدادگی او به ذات اقدس الهی کم نشد و بیشتر هم شد. در عاشورا گفت هر چه مصیبت بیشتر می‌شد چهره امام و بعضی یارانش سرخ‌تر و نورانی‌تر می‌شد. ما می‌توانیم در جریان این راهپیمایی عظیم اربعین، شخصیت الگویی و نورانیت معنوی و اخلاقی و عملی را به جهان نشان بدهیم. شخصیتی که حتی دشمنش را هم می‌خواهد نجات بدهد، دشمنش را هم نصیحت می‌کند. منطق ما مسلمانان این است که از آدم گرفته تا خاتم همه مورد تقدیس‌اند. احترام به انبیاء باعث کمال خود ماست، وقتی دل انسان به چنین شخصیت‌هایی چسبیده باشد کجا و دل‌هایی که به یرمایه‌داران کذایی چسبیده باشد. قرآن به ما گفته به همه انبیاء احترام بگذاریم. امروز امام حسین را به عنوان الگو در همه زمینه‌ها به جهان معرفی کنیم. اربعین باید این فایده و اثر را داشته باشد.

جابر بن عبدالله انصاری همراه عطیه عوفی آمدند کربلا. عطیه می‌گوید، جابر در فرات غسل کرد و لباس تمیز پوشید و خود را معطر کرد. هم ظاهر و هم باطن زائر باید زیبا باشد. هر قدمی که بر می‌داشت ذکر می‌گفت. نزدیک قبر که رسید، گفت دست من را بگیر و روی قبر امام حسین بگذار. همین‌که دستش روی قبر رسید همان‌جا افتاد و بی‌هوش شد. کمی آب آوردم و به چهره‌اش پاشیدم به هوش آمد و سه مرتبه از عمق جانش حسین (ع) را صدا کرد و گفت:  حبیب الله یجیب حبیب؛ دوستی که جواب دوستش را نمی‌دهد و بعد خودش جواب خودش را داد؛ چگونه می‌خواهی جواب جابر را بدهی در حالی که سر از تنت جدا کردند و بدنت را تکه تکه بر روی خاک‌های کربلا رها کردند و سرت را در شهرها دور دادند، چگونه می‌خواهی جواب بدهی. یک مرتبه نگاهی به اطراف کرد و گفت: السلام علیکم السلام  علی الارواح التی حلت بفناء الحسین؛ سلام بر آن جان‌های پاکی که در جوار حسین (ع) آرمیده‌اند. شما عزیزانی بودید که امر به معروف و نهی از منکر کردید و خود را فدا کردید و بعد گفت: ما نبودیم اما ما هم با شما شریکیم. و ما شارکنا فی ما دخلتم فیه؛ ما هم در آنچه که وارد شدید وارد شدیم. عطیه می‌گوید؛ اینها اینهمه سختی دیدند ما که نبودیم و کاری نکردیم و قدمی برنداشتیم چطور با اینها شریکیم؟ جابر گفت:  از حبیبم رسول خدا شنیدم انسان هر قومی را که دوست داشته باشد با آنها محشور می‌شود انسان وقتی کار جمعیتی را دوست بدارد خداوند او را داخل می‌کند در کاری که آنها انجام دادند. و ما و نیت ما و اصحاب ما این بوده است در راهی که حسین قدم برداشته ما هم می‌بودیم و کمک می‌کردیم. بنابرین همه آنهایی که موفق به زیارت امام حسین در اربعین می‌شوند و همه ما و شما هم از راه دور انشاء الله در آنچه که شهدای کربلا و امام حسین (ع) توفیقش را پیدا کردند در آن کار بزرگ امام از عمق جانمان علاقه داشته باشیم و ما هم انشاء الله به لطف خداوند با شهدای کربلا  محشور باشیم.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.


مقدمه: ضاربان محیط‌بانان باید به اشد مجازات برسند تا هم مردم احساس امنیت کنند و هم کارمندانی که شب و روز برای حفظ منابع طبیعی تلاش می‌کنند دلگرم شوند. برخورد باید جدی باشد.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

وَ أَنْتُمْ بَنُو سَبِيلٍ عَلَى سَفَرٍ مِنْ دَارٍ لَيْسَتْ بِدَارِكُمْ، وَ قَدْ أُوذِنْتُمْ مِنْهَا بِالارْتِحَالِ وَ أُمِرْتُمْ فِيهَا بِالزَّادِ. وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَیْسَ لِهَذَا الْجِلْدِ الرَّقِیقِ صَبْرٌ عَلَى النَّارِ، فَارْحَمُوا نُفُوسَکُمْ؛ فَإِنَّکُمْ قَدْ جَرَّبْتُمُوهَا فِی مَصَائِبِ الدُّنْیَا، أَفَرَأَیْتُمْ جَزَعَ أَحَدِکُمْ مِنَ الشَّوْکَةِ تُصِیبُهُ وَ الْعَثْرَةِ تُدْمِیهِ وَ الرَّمْضَاءِ تُحْرِقُهُ:

و همچون رهروانى در حال کوچ کردن از خانه اى هستيد که خانه شما نيست، فرمان کوچ به شما داده شده و دستور تهيّه زاد و توشه (از اين سرا) را نيز به شما داده اند. آگاه باشید این پوست نازک تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد، پس به خود رحم کنید، شما مصیبت هاى دنیا را آزمودید، آیا ناراحتى یکى از افراد خود را بر اثر خارى که در بدنش فرو رفته، یا در زمین خوردن پایش مجروح شده، یا ریگ هاى داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمّل آن مشکل است.

بعضی از شارحان نهج‌البلاغه به نکته‌ای اشاره کرده‌اند که امیرالمومنین در چند موضوع بسیار سخن گفته است؛ مبداء و معاد، قیامت و توحید و خداشناسی و دنیا و آخرت که در خطبه‌ها متعدد درباره آنان سخن گفته و هیچ‌کدام از آنها تکراری نیست. همه فرمایشاتش نو است و تکراری نیست. این مسئله خیلی قابل‌تأمل است.

شما مسافرانی هستید در این دنیا که دارید از خانه‌ای سفر می‌کنید که خانه شما نیست. در خانه‌ای زندگی می‌کنید که خانه شما نیست و در همان حال در حال سفرید و به شما هم اعلام شده است که باید کوچ کنید و به شما دستور داده‌اند که برای خودتان از اینجا زاد و توش بردارید. این پوست بدنتان خیلی نرم است و شما می‌دانید که تحمل آتش را ندارد و حتی توان انسان را می‌گیرد. روی جزئیات مسئله ما را توجه می‌دهد و متنبه می‌کند. به خودتان رحم کنید این پوست تاب و تحمل آتش را ندارد. حضرت در دعای کمیل هم با کلماتی دیگر به آن اشاره کرده است:

وَ اَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفى عَنْ قَليلٍ مِنْ بَلاَّءِ الدُّنْيا وَ عُقُوباتِها: خدایا تو می‌دانی که من تاب و تحمل مشکلات و عقوبات این دنیا را ندارم.

هر چیز کوچکی که برایم پیش می‌آید تاب و تحمل را از من می‌گیرد و کیف لی ببلاء الآخره؛ در حالی که مشکلات دنیا کوتاه است و رفع می‌شود، اما در عین حال تحمل ندارم. خدایا چگونه می‌توانم گرفتاری و بلای آخرت را تحمل کنم؟ در حای‌که آن ناشی از غضب توست. خدایا تو می‌دانی که من خیلی ضعیفم؛ قَدْ جَرَّبْتُمُوهَا فِی مَصَائِبِ الدُّنْیَا؛ مشکلات دنیا را تجربه کردیم.

 أَفَرَأَیْتُمْ جَزَعَ أَحَدِکُمْ مِنَ الشَّوْکَةِ تُصِیبُهُ؛ وقتی خاری در پایم می‌رود دیگر نمی‌توانم راه بروم. وَ الْعَثْرَةِ تُدْمِیهِ؛ وقتی راه می‌رود می‌خورد زمین خون از دماغش راه می‌افتد. وَ الرَّمْضَاءِ تُحْرِقُهُ؛ گرمی هوا آتشش می‌زند فَکَیْفَ إِذَا کَانَ بَیْنَ طَابَقَیْنِ مِنْ نَارٍ ضَجِیعَ حَجَرٍ وَ قَرِینَ شَیْطَانٍ؟: پس چگونه مى شود تحمّل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ هاى گداخته، همنشین شیطان باشید. آیا مى دانید وقتى که مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله‌ها بر روى هم مى‌غلتند و یکدیگر را مى‌کوبند و آنگاه که بر آتش بانگ زند میان درهاى جهنّم به هر طرف زبانه مى‌کشد.

چگونه می‌توان تحمل کرد. اینها ترسیمی است که در مورد هم دنیا و هم آخرت می‌کند. و می‌فرماید به خودتان رحم کنید. زاد و توشه بردارید و بهترین زاد و توشه تقواست.

انشاء الله این کلمات نورانی امیرالمومنین و قرآن به دلمان بنشیند و دل‌هامان به نور معرفت و ایمان روشن شود. اگر دلمان روشن شود، قبرمان هم روشن می‌شود و عاقبت به‌خیر می‌شویم.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: در آستانه اربعین سید الشهدا (ع) هستیم. چند سالی است که مراسم اربعین و راهپیمایی در خود کربلا یک رسم و سنت قدیمی است و جدید نیست اما با کیفیتی که در این سال‌ها انجام می‌گیرد در کل دنیا بی‌نظیر است. در دنیا راهپیمایی‌هایی در دنیا اتفاق افتاده است، لیکن آنچه در کربلا اتفاق می‌افتد از نظر کمیت و کیفیت بی‌نظیر است. برای یک‌روز این همه جمعیت بی‌سابقه است از همه کشورهای اسلامی شرکت می‌کنند و کمیت بالایی است و مهم‌تر از همه کیفیت است. در جریان اربعین یک اهداف انسانی است و از آن قشر خاصی نیست. چرا اربعین به زیارت می‌روند و چرا سیدالشهدا به شهادت رسید؟ همه ما می‌دانیم که برای دفاع از ارزش‌های الهی به‌پا خواست. دید که آنچه پیامبر آوردذه است دارد عوض می‌شود. برای رفع ظلم از بشریت به‌پا خواست. قیام امام حسین (ع) برای همه انسان‌ها بوده است. چنین اهدافی را در دنیا اصلاً پیدا نمی‌کنید. در چین یک راهپیمایی اتفاق افتاد، جمعیت 130 هزار نفر بود و برای رهایی از فشارهای امپراتور چین بود و 100 هزار نفر هم از پا افتادند و 30 هزار نفر نجات پیدا کردند، آن هم حرکت مهمی بود. اما هدف امام حسین (ع) برتر از اینها بوده است. دفاع از ارزش‌های الهی و دفاع از مردم بوده است. در هیچ کجای تاریخ پیدا نمی‌شود. زائران عارف سیدالشهدا هم نمی‌توانند جدای از این هدف‌ها باشند. عاشق امام حسین باید عاشق مردم و اسلام و اهداف سیدالشهدا باشد. این راهپیمایی می‌تواند خیلی منشاء اثر باشد در دنیا. از کلام بعضی‌ها تعجب می‌کنم که می‌گویند این راهپیمایی برای چیست؟! موکب‌هایی که می‌روند خیلی مواظب باشند، یکی از خطرات، تفرقه است، خاطرخواه امام حسین (ع) باید توجه داشته باشد که یک تفرقه مذهبی، تفرقه قومی، همه‌چیز را از بین خواهد برد و منحرف خواهد شد. آنجا باید فقط صبغه حسینی باشد، نه فرقه‌ای و جناحی و عراقی و ایرانی. آنجا از همه جا شرکت می‌کنند. به موکب‌ها سفارش می‌کنم؛ همه زائر سیدالشهدا هستند از همه به احترام پذیرایی کنید. یک‌عده به نام دوست می‌آیند آن کارها را می‌کنند و به اصل هدف ضربه می‌زنند. بعضی از کارها واجب نیست و برخی فتوای حرمت هم داده‌اند و آن وقت عده‌ای بیایند تحت عشق امام حسین (ع) کارهای دیگری انجام دهند. عشق به امام حسین (ع) آری اما بعضی از کارها، نه! کاری نکنیم که شخصیت امام حسین لطمه بخورد بگویند اینان طرفداران امام حسین‌اند. در دنیا هم خیلی اجتماعات است که اهدافشان خیلی هم بزرگ نیست، به این اجتماع اربعین انتقاد نکنید که بسیار اهداف بلندی دارد.

نکته بعدی سند پیشرفت کشور در افق 50 ساله است که بسیار مهم است. کور خوانده‌اند آنها که فکر می‌کنند دیگر کار جمهوری اسلامی تمام است. مقام معظم اسلامی 7 سال است که با عده‌ای از دانشمندان و متفکران حوزوی و دانشگاهی نشسته‌اند سند توسعه کشور را بر مبنای ایرانی و اسلامی تدوین کردند و 50 سال آینده را دیده‌اند. و از همه اندیشمندان و متفکران هم تقاضا کرده‌اند که هر که نظری دارد بررسی کند و ابراز کند تا نظرات جمع‌آوری شود و این سند اصلاح و تکمیل شود. غرب انسان را چگونه می‌بیند و ما انسان را چگونه می‌بینیم، یکی از اساس‌های این سند است.

همه شنیدید که چند روز قبل در استان ما چه اتفاقی افتاد. این محیط‌بانانی که شب و روز برای حفظ منابع طبیعی و حیات وحش تلاش می‌کنند، عده‌ای از خدا بی‌خبر با این محیط بانان مظلوم درگیر می‌شوند و یکی از آنان به‌نام تاج‌محمد باش‌قره را شهید می‌کنند و سه محیط‌بان دیگر مجروح می‌شوند. البته این خوش‌حالی را در شما ایجاد کنم که این ضاربین شناسایی شدند. چرا اجازه نمی‌دهند این محیط‌بانان مسلح شوند تا بتوانند از خود دفاع کنند. باید به اشد مجازات برسند تا هم مردم احساس امنیت کنند و هم کارمندانی که شب و روز برای حفظ منابع طبیعی تلاش می‌کنند دلگرم شوند. برخورد باید جدی باشد. مجلس هم باید قوانینی تصویب کند که محیط‌بانان بتوانند در مواقع خطر از خود دفاع کنند.

نکته بعدی، این 14 نفری است که در قسمت‌های شرق در میرجاوه توسط اشرار ربوده شدند. دزدی انسان نشانه ضعف است نه قدرت. سربازان و نظامیان در پاسگاه را ریختید و گرفتید مردانگی نیست، این ذلت است. اینها را بردند به پاکستان و جمهوری اسلامی وارد مذاکره شدند تا برگردانده شوند و اشرار هم تحویل داده شوند.

انشاء الله خداوند توفیق سالم زندگی کردن را به همه ما عنایت فرماید، عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید و انشاء الله در برزخ و قیامت ما را از همنشینان رسول خودش قرار دهد.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.



مقدمه: امروز آمریکا از نظر نظامی، اقتصادی، مشروعیت بین‌المللی و ... با مشکلات بسیاری مواجه است و در سراشیبی شکست قرار دارد.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

فَبَادِرُوا الْمَعَادَ وَ سَابِقُوا الْآجَالَ، فَإِنَّ النَّاسَ يُوشِكُ أَنْ يَنْقَطِعَ بِهِمُ الْأَمَلُ وَ يَرْهَقَهُمُ الْأَجَلُ وَ يُسَدَّ عَنْهُمْ بَابُ التَّوْبَةِ؛ فَقَدْ أَصْبَحْتُمْ فِي مِثْلِ مَا سَأَلَ إِلَيْهِ الرَّجْعَةَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ أَنْتُمْ بَنُو سَبِيلٍ عَلَى سَفَرٍ مِنْ دَارٍ لَيْسَتْ بِدَارِكُمْ:

حال که چنين است به سوى معاد (با اعمال صالح) بر يکديگر سبقت جوييد و بر سرآمد زندگى خود پيشى گيريد، زيرا نزديک است آرزوهاى مردم قطع گردد و مرگ آنها را در آغوش کشد و درهاى توبه به رويشان بسته شود (بدانيد) شما همانند کسانى هستيد که قبل از شما بودند; مرگشان فرا رسيد و تقاضاى بازگشت به اين جهان کردند (اما پذيرفته نشد) و همچون رهروانى در حال کوچ کردن از خانه اى هستيد که خانه شما نيست

کلمات نورانی امیرالمومنین (ع)، در این بخش از خطبه 182 به تقوا اختصاص دارد. امیر المومنین علی (ع)، نتیجه تقوا را خانه الهی و بهشت جاویدان می‌دانند. امام امر به یک مسابقه می‌کند که این دستور بر اساس قرآن است. خداوند می‌فرمایند:

سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(حدید/21):

به سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتی که عرضش به قدر پهنای آسمان و زمین است و برای اهل ایمان به خدا و پیمبرانش مهیّا گردیده. این فضل خداست که به هر کس خواهد عطا می‌کند و خدا دارای فضل و کرم بسیار عظیم است.

سبقت بگیرد بر هم و مسابقه بدهید. ما معمولاً در دنیا مسابقه می‌دهیم ولی برای امور دنیایی. اگر نگاه موشکافانه به جامعه بکنیم می‌بینیم همه در حال مسابقه‌اند. مسابقه برای مقام دنیایی و ثروت دنیایی و همه برای این اهداف از هم پیشی می‌گیرند اما خداوند توصیه به مسابقه می‌کند اما برای مغرفت الهی و رسیدن به بهشت که به اندازه زمین و آسمان وسعت دارد.

اینجا هم امیرالمومنین می‌فرمایند، پیشی بگیرید برای معاد برای این که آنجا را آباد کنید و مسابقه بدهید برای اجلی که همه در پیش دارید. اجل یعنی رفتن و شروع یک زندگی دیگر. امام م‌فرمایند برای آن مسابقه بدهید. چرا؟ برای اینکه ممکن است آن اجل و سفر فرابرسد و شما غافل از آن مشغول دنیا باشید و وقتی آن سفر رسید شما از خداوند درخواست می‌کنید برگردید برای جبران. امیرالمومنین علت بیان می‌کند، برای اینکه ممکن است آرزوها قطع بشود از آنها.

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ(اعراف/34):

و هر قومی را دوره‌ای و اجل معینی است که چون اجلشان فرا رسد لحظه‌ای پس و پیش نخواهند شد.

پس به فکر آن مسافرت باشید و يَرْهَقَهُمُ الْأَجَلُ وَ يُسَدَّ عَنْهُمْ بَابُ التَّوْبَةِ؛ وقتی هم که اجل برسد در توبه هم بسته می‌شود. اگر این‌طوری از دنیا برویم مانند کسانی می‌شویم که در قرآن خداوند از آنان نام برده است:

حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ(مومنون/99 و 100):

(کافران در جهل و غفلتند) تا آن گاه که وقت مرگ هر یک از آنها فرا رسد، در آن حال گوید: بارالها، مرا به دنیا بازگردانید.

تا شاید به تدارک گذشته عملی صالح به جای آرم. (به او خطاب شود که) هرگز نخواهد شد، این کلمه‌ای است که (از حسرت) همی بگوید (و ثمری نمی‌بخشد) و در برابر آنها عالم برزخ است تا روزی که برانگیخته شوند.

وقتی آنجا می‌رسند می‌بینند ای وای یک عمر گذشت و غافل بودیم و دستمان خالی است. آن وقت می‌گویند: خدا یا ما را برگردان، لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ تا درست کنیم.

هر کسی باید زحمت بکشد و کار کند و خود را اداره کند، اینها لازم است اما مسابقه در این راه مذموم است. مسابقه باید برای هدف اخروی باشد که جاودان است.

انشاء الله خداوند متعال به همه ما توفیق بدهد که این کلمات امیرالمومنین را به جان و دل بگیریم. به دل من گوینده و شمای شنونده بنشیند که اگر به دل بنشیند کار خود را می‌کند و تأثیر می‌گذارد.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: مسئله‌ای که به جهتی لازم است تذکر بدهم، اجتماعاتی است که در هفته قبل در سراسر کشور برگزار شد و آن حضور صدهزار نفری در ورزشگاه و سخنرانی مقام معظم رهبری است. شاید از نظر بسیاری ساده تلقی شود لیکن اثر این اجتماعات سراسری در مسائل جهانی و شرایط امروز جامعه، اثرات بسیار مفیدی خواهد بود وقتی این حضور را دنیا می‌بیند درک می‌کند. مهم‌ترین اسلحه هر کشوری مردم‌اند، وقتی دنیا این حضور را میبیند حساب می‌کند که با این مردم و نظام نمی‌شود بازی کرد. این حضور بسیار ارزشمند و ارزنده است و انشاء الله خداوند از همه آنهایی که شرکت کردند راضی باشد و اجر اخروی به آنها بدهد. نکته محوری کلام رهبری در این اجتماع این بود که دنیا سعی می‌کند در مسائل ایران بن‌بست نمایی بکند و به مردم ایران القاء کند که هیچ راهی برای بیرون رفتن از این بن‌بست‌ها نیست مگر زانو زدن در برابر آمریکا. آنها دنبال این‌اند که به ملت ایران بباورانند که راهی وجود ندارد جز تسلیم که خیلی محکم و مستند و مستدل مقام رهبری به آن اشاره کردند و مخصوصاً فرمودند که من تا جان دارم نخواهم گذاشت دشمنان به اهداف خود برسند. اینکه رهبری معظم انقلاب این‌قدر محکم و قاطع در برابر آمریکا می‌ایستد حکایت از واقعیتیدارد که آن این است که آیا امروز آمریکایی‌ها می‌توانند، هر چه خواستند به دنیا دیکته کنند؟ شرایط با 50 سال پیش فرق کرده است. امروز آمریکا از نظر نظامی، اقتصادی، مشروعیت بین‌المللی و ... با مشکلات بسیاری مواجه است. برژینسکی که زمانی معاون امنیت بین‌المللی آمریکا بود اذعان کرده که آمریکا دیگر توان جنگ نظامی دیگری را ندارد. از نظر اقتصادی در سال 1950، تقریباً 70 سال قبل، از آنچه در دنیا تولید می‌شد از هر رقم، 50 درصد از آن آمریکا بود که امروز 20 درصد شده است. تولید ناخالص جهان، 50 درصدش از آمریکا بود. مصنوعاتی که در دنیا استفاده می‌شد بیش از 65 درصدش تولید آمریکا بود اما امروز  افت کرده در سال 1999، تنها 20 درصد بود. مشروعیت جهانی آمریکا بسیار افت کرده. آمریکا در یمن، لیبی، عراق، سوریه، فلسطین، افغانستان و ... خیلی دخالت کرده و در همه ناتوان بوده است. آنها در این مناطق دنبال چیزهای دیگری بودند که در همه آنها شکست خوردند. الان کارشان به‌جایی کشیده که در منطقه دعوا درست کنند تا اسرائیل نفس راحت بکشد. امروز قدرت‌های دیگری وارد عرصه اقتصاد دنیا شده است و بازارهای آمریکا را گرفته است، کشورهای بریکس؛ برزیل و روسیه و هند و چین و آفریقای جنوبی وارد اقتصاد دنیا شده‌اند. امروز آمریکا قدرت مطلقه در جهان نیست. امروز آمریکا و چین در حال جنگ اقتصادی‌اند. امروز آمریکا آن‌طور که برخی فکر می‌کنند قدرت مطلقه نیست. یک زمانی جهان دو قطبی بود، آمریکا و شوروی بود و شوروی با آن وضعیت کنار رفت و آمریکا تنها و مطلق بود اما امروز دیگر قدرت واحد و یک‌جانبه معنا ندارد، قدرت‌ها دیگری پیدا شدند. با این حساب این حرف درست نیست که هیچ راهی وجود ندارد الا اینکه تسلیم آمریکا شویم، خیر این درست نیست. ما می‌توانیم از شرایط موجود جهانی به نحو احسن استفاده کنیم و دعواهای داخلی را کنار بگذاریم. آنچه که همه با جان و دل باید برای آن تلاش کنند، نجات این کشور است. بازی‌های سیاسی و دعواهای جناحی اصلاً به نفع کشور نیست. هر کس با هر سلیقه و فکری باید تلاش کند تا از این برهه به سلامت بگذریم. اگر دشمن فکر کند ایران در مقابل آنان زانو می‌زند و تسلیم می‌شود به فرموده مقام معظم رهبری؛ شتر در خواب بیند پنبه‌دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه؛ این آرزو را به گور می‌برد. با این اوضاع و احوالی که عرض کردم آمریکا خودش در سراشیبی است. امیدواریم که خداوند متعال توفیق دهد، کشورمان را در این شرایط خالصانه حفظ کنیم. پیشرفت ما حتماً موجب شکست قطعی آمریکا هم خواهد شد.

22 مهر، روز استاندارد است. استاندارد اسمی خارجی دارد اما مایی که با معارف دینی و قرآنی و اسلامی خود آشنایی داریم برای ما چیز تازه‌ای نیست. یک مسلمان باید خوب کار کند  جنس خوب تولید کند و تحویل دهد. متأسفانه ما خوب گوش نمی‌کنیم به این توصیه‌های اسلامی. پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید؛ اگر انسان هر کاری را می‌خواهد انجام دهد باید آن را محکم و متقن انجام دهد. در عبارات اسلامی؛ محکم و متقن آمده است که بی‌عیب و بی‌نقص است تا آنجا که علم و دانش اجازه می‌دهد و وظیفه اسلامی ماست. کشاورز اگر مانند 50 سال گذشته کشاورزی کند و از یک هکتار زمین مثلاً 2تن 3 تن گندم می‌گیرد در حالی‌که دنیا 8 تن 9 تن می‌گیرند، این عیب کجاست؟ اگر کشور ما می‌خواهد پیشرفت کند این مسائل باید حل شود. من یک مثال زدم چون منطقه ما کشاورزی است. البته مسئولین و دولت در امر کشاورزی مسئولیت سنگینی دارند و همین‌جا یک از گلایه‌ها را عرض می‌کنم. کشاورزان ما از قیمت گندم ناراضی‌اند، قیمتی که سال گذشته برای گندم بود و خواسته‌شان این است که قیمت گندم متعادل شود. بر اساس هزینه‌ها و زحمات محاسبه شود و قیمتی که عادلانه و متعادل است از کشاورزان گندم را بخرند. ما استاندارد را مسئله‌ای شرعی می‌دانیم. اداری و کشاورز و بازاری باید کارشان را درست انجام بدهند این استاندارد است و جهان آن وقت بهشت می‌شود.

26 مهر هم روز تربیت بدنی و ورزش است. ورزش امری پسندیده و اسلامی است و هر کس به تناسب سنش ورزش کند و حداقل پیاده‌روی کنید، غفلت نکنید، برای سلامت خودتان و جامعه ورزش را جدی بگیرید. مرد و زن توجه کنید که ورزش یک معروف اسلامی است.

انشاء الله خداوند همه ما را عاقبت به‌خیر بگرداند و در عالم برزخ و قیامت و جزء همنشینان محمد (ص) و آل محمد (ص) قرار دهد.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.

 

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ "مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً" مِنَ الْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ الظُّلَمِ، وَ يُخَلِّدْهُ فِيمَا اشْتَهَتْ نَفْسُهُ وَ يُنْزِلْهُ مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ عِنْدَهُ فِي دَارٍ اصْطَنَعَهَا لِنَفْسِهِ، ظِلُّهَا عَرْشُهُ وَ نُورُهَا بَهْجَتُهُ وَ زُوَّارُهَا مَلَائِكَتُهُ وَ رُفَقَاؤُهَا رُسُلُهُ:

بدانيد كه هر كه از خدا بترسد براى او راه بيرون شدنى از فتنه‌ها قرار مى‌دهد و چراغى در تاريكي‌ها و او را در آنچه ميل و خواست اوست جاويدان دارد و در نزد خود در منزل كرامت فرود آورد، در سرايى كه خاص خود ساخته، سايه‌اش عرش است و روشناي‌اش اشراق نور خشنودى اوست و زايران آن فرشتگان او و دوستانش پيامبرانش هستند.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه های نماز عبادی سیاسی روز جمعه گرگان با اشاره به خطبه 182 نهج البلاغه اظهار کرد: در رابطه با ارزش های دینی وقتی یکی از ائمه ما مطلبی را مورد نظر قرار می دهد در کلام همه ائمه ما آن مطلب مورد تایید است،  از پیامبر بزرگوار اسلام شروع می شود و هرچه که تاکید کرده و سفارش کرده همه ائمه آن خط را ادامه می دهند و هرآنچه که پیامبر نهی کرده است همه ائمه آن را نهی می کنند و ریشه همه این ارزش ها قرآن است.


خطبه اول:آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:وَ أَوْصَاكُمْ بِالتَّقْوَى وَ جَعَلَهَا مُنْتَهَى رِضَاهُ وَ حَاجَتَهُ مِنْ خَلْقِهِ، فَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِعَيْنِهِ وَ نَوَاصِيكُمْ بِيَدِهِ وَ تَقَلُّبُكُمْ فِي قَبْضَتِهِ. إِنْ أَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ كَتَبَهُ؛ قَدْ وَكَّلَ بِذَلِكَ حَفَظَةً كِرَاماً لَا يُسْقِطُونَ حَقّاً وَ لَا يُثْبِتُونَ بَاطِلًا: شما را به پرهيزگارى سفارش كرده و آن را منتهاى خشنودى خود قرار داده و همين است آنچه از بندگان خود خواسته. پس، از خداوندى كه همواره در نظر او هستيد و زمام اختيارتان به دست اوست و در قبضه قدرت اوست، بترسيد. اگر در نهان كارى كنيد، مى داندش و اگر به آشكارا كارى كنيد، مى نويسدش و بر اين كار فرشتگانى گمارده است. نگهبانان و ارجمندان، كه حقى را نانوشته نگذارند و چيزى را بيجا ثبت نكنند.

 

شماره های تماس با مدرسه

  شماره تماس با دفتر مدرسه: 01732432460

  01732426190

 

شماره تلفن نمابر دفتر مدرسه:  01732432450

صندوق پست الکترونیکی

 info@m-alzahra.ir

آدرس مدرسه علمیه

  گرگان- بلوار شهید مفتح -خیابان حوزه2 -مدرسه علمیه الزهرا(س)